Thursday, 5 March 2009

Romanță cu vanilia

M-am gandit sa dedic prima postare din luna martie vaniliei, in speranta ca aroma si parfumul ei sa improspateze putin zilele mohorate, ploiase, acest martie plin de nori gri, lipsit de caldura. Se pare ca orice schimbare in exterior, produce o schimbare si in interiorul tau, acolo unde nici nu te astepti. In cazul meu, modificarea s-a produs la nivelul papilelor gustative precum si in randul receptorilor olfactivi. Daca inainte, acasa fiind, ciocolata era reprezentanta pentru acel ceva dulce, bun, fin, lasandu-mi serotonina sa se dezlantuie in voie, acuma, de cateva luni, intre mine si vanilia s-a produs acea explozie launtrica, acea atractie chimica...o dragoste ce a existat mereu, dar pe care ai descoperit-o dupa mult timp. Nu mi-a displacut niciodata vanilia, doar ca mi-a fost indiferenta si nu suportam sa intru in contact direct cu ea. O preferam insotita, mereu in compania fructelor sau a ciocolatii, presarata cu alune de padure sau stafide. Poate tocmai pentru ca nu i-am acordat importanta cuvenita in trecut, vanilia s-a hotorat sa se razbune, sa-mi pedepseasca atitudinea rece si distanta tocmai prin aroma ei puternica, prin mireasma ce-o imprastie in jurul tau si te invaluie intr-un abur dulce. Ne-am intalnit din nou, doar noi doua, eu si vanilia...dar de data aceasta nu am mai putut sa trec pur si simplu pe langa ea, nu am putut sa-i rezist si odata aflata in fata ei, nu am putut da inapoi: orhidee tropicala cataratoare, ce se transforma intr-un condiment dulce, aromat, placut la gust. Iar acuma, sa ne referim putin si la istoricul ei, informatii luate de aici: "Cuvantul vanilie deriva din numele spaniol al mirodeniei, “vainilla“, si este diminutivul pentru “vaina“, insemnand “teaca, vagin, pastaie”, probabil datorita formei fructului. Numele speciei, planifolia, se refera la forma plata a frunzelor. Originara din sud-estul Mexicului si Guatemala, vanilia este o planta tropicala, cu o tulpina lunga, verde si carnoasa, din care dau lastari ce se infasoara parazitar in copaci. Florile sale galbene sau portocalii cresc in buchete; in fiecare zi din cele doua luni ale sezonului de inflorire se deschide cate o floare. Partea folosita este fructul copt (pastaia). Cea mai mare parte a parfumului rezida in seminte si lichidul uleios care le inconjoara. Astazi, cei mai mari exportatori sunt Madagascar si Réunion (fosta Bourbon), chiar inaintea Mexicului. Dintre tarile asiatice, Indonezia este producatorul cu cel mai mare succes. Vanilia este dulce, aromata si placuta la gust. Vanilia din Réunion si Madagascar (tipul Bourbon) este caracterizata prin cea mai intensa, echilibrata si oarecum “intunecata” aroma; mai ieftina este vanilia mexicana, cu aroma ei mai slaba si mai proaspata. Vanilia este ingredinetul preferat pentru a da aroma mincarurilor, in special inghetatei, dar este cautata si pentru a da gust medicamentelor. In plus, se spune ca este un puternic afrodisiac. Civilizatiile stravechi din America serveau bauturi pe baza de vanilie doar regilor, intrucit considerau ca doar ei meritau sa se bucure de acest efect miraculos.Statele Unite sint cel mai mare consumator de vanilie din lume, urmate fiind de tarile din Europa, in special Franta. In lume, se produc anual aproximativ 1400 de tone de vanilie uscata." Mai multe informatii despre proprietatile vaniliei gasiti si aici. Ceai neagru cu aroma de vanilie, deserturi, iaurturi, budinca, lapte, sapun cu miros de vanilie, sunt doar cateva descoperiri ce-si fac loc in camara si in fantezia mea culinara...Dar sunt convinsa...ca este doar o dragoste de moment...o obsesie ce va fi inlocuita de alta...(Sursa foto, aici)

3 comments:

kalliope said...

si proteinele mele au gust de vanilie:))

Gloria said...

@kalliope: Of, of si tu te hranesti cu shake-uri minune, prafuri si alte cocktail-uri energizante, umplute cu as zisele proteine...

kalliope said...

da! si mai folosesc si autosugestia mintii mele patrunzatoare intr-un subconstient bine definit, bine cladit de ceasul meu biologic si puterea divina ce ma creat:)